נתיבי ישראל - תכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל
 
אודות המשרד

נתיבי ישראל - תכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל  

החלטה מס. 1421 של הממשלה מיום 24.02.2010

הממשלה ה-32 בנימין נתניהו

נתיבי  ישראל  - תכנית תחבורה לפיתוח הנגב  והגליל, התש"ע2010-

בהמשך  להחלטות  הממשלה  מס. 3961 ומס.  3962  מיום 24.08.2008,   מס.   1366  מיום   11.3.2007,   מס. 3490(נג/4)  מיום  31.3.2005 ומס. 950(חכ/43מיום 6.11.2003:

 1. 
להקים  שדרת תשתית תחבורתית יבשתית בין-עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה  ואילת בדרום, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל. שדרת התשתית  תכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב.

 2. 
לקבוע  כי שדרת התשתית המפורטת בסעיף 1  להחלטה זו   תבוצע  בשני  שלבים:  השלב  הראשון   כולל פרויקטים  לביצוע  מיידי  לפי המפורט  בסעיף  9 להחלטה  זו, ופרויקטים לתכנון לפי סעיף 9 ונספח א'  להחלטה  זו. בשלב השני יוגש לאישור  הממשלה תקצוב הפרויקטים המופיעים בנספח א' להחלטה.

 3.  
שדרת התשתית תתוכנן ותבוצע בהתאם לתכניות המתאר הארציות  התקפות (תמ"א 3 ותמ"א 23 על  שינוייהן ותכניות  לתשתיות  לאומיות  שאושרו),  ובהתייחס לתכנית  המתאר  הארצית המשולבת לתחבורה  יבשתית (להלן:  תמ"א  42)  הנמצאת  בשלבי  עריכה.  ככל שיימצא  הצורך לסטות מהתכניות התקפות, בהליך של שינוי תכנית, מומלץ כי השינויים ייבחנו וייערכו לאחר  התייעצות מוקדמת עם המועצה הארצית לתכנון ובניה.  מוסדות  התכנון,  בבואם  לדון  בתכניות ובשינויים  מבוקשים,  יתייחסו  להמלצות  המועצה הארצית  כאמור. במסגרת זו, לגבש דרכים  לקידומן המהיר  של  התכניות המנויות בסעיף 9 להחלטה  זו במוסדות התכנון על מנת להביאן לאישור סטאטוטורי בהקדם  האפשרי.  יובהר  כי עד  להשלמה  ולאישור הממשלה את תמ"א 42, יישארו בתוקפן תמ"א 3 ותמ"א 23   על  שינוייהן  ותכניות  לתשתיות   לאומיות שאושרו.  אם  יתעורר  צורך  להתאים  את  התנאים לעריכה  ולתכנון  תמ"א  42,  יובא  הדבר  לדיון בוועדה   המשותפת  לתחבורה  יבשתית  אשר  נקבעה במועצה  הארצית  לתכנון ולבנייה ביום  3.7.2007 ובראשה מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

 4. 
להטיל  על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן:
"
משרד  התחבורה")  ומשרד הפנים  באמצעות  הועדה המשותפת  לתחבורה  יבשתית, שהוקמה מתוקף  החלטת המועצה  הארצית בראשותו של מנכ"ל משרד התחבורה, לקדם  ולהשלים  את עריכתה של תמ"א  42  ולהביאה לאישור  המועצה הארצית ולאישור הממשלה לא יאוחר מסוף  שנת  2011, בכדי שתוכל להוות מתווה  ברור לקידום  התשתיות התחבורתיות בכלל ואלה המופיעות בתכנית התחבורה שלהלן בפרט.

 5. 
לקבוע כי בשנים 2020-2010  תוקמנה תשתיות תחבורה בין-עירוניות   והסעת  המונים  בהיקף  של  27.5 מיליארד  ש"ח (במחירי 2010). הפרויקטים  שיוקמו במסגרת  החלטה זו הינם בנוסף לתוכניות המאושרות והמתוקצבות    בתחומי   התחבורה   הבין-עירונית והעירונית  בסך  של כ- 42 מיליארד ש"ח  (תוכנית הפיתוח  של  הרכבת,  תוכנית  הפיתוח  של  החברה הלאומית   לדרכים  ולגופים  עירוניים)  שיבוצעו בהתאם  למדיניות שר התחבורה. כמו כן, לקבוע  כי תקציב  התוכנית  לרבות מענקי  ההקמה  לפרויקטים בשיתוף  המגזר הפרטי, יהיה בתוספת לתקציב השנתי המאושר  אשר  יכלול את כל  הפרויקטים  המאושרים ואלו  שייכללו בתוכניות שתאושרנה. תקציב הפיתוח של משרד התחבורה לשנת 2010 עומד על 8.8 מיליארד ש"חויעודכן  בהתאם  לתקציב  שיאושר  בהחלטות הממשלה מעת לעת.

תקציב  התוכנית  לא יהיה על חשבון  תקציב  משרד התחבורה כפי שייקבע מעת לעת.

6. 
לקבוע  כי  לחברות התשתית תינתן הרשאה  להתחייב באופן  מיידי  על  הסכומים  המופיעים  בסעיף  9 כדלקמן:  החברה הלאומית לדרכים - 10.55 מיליארד ש"ח, חברת חוצה ישראל - 5.75 מיליארד ש"ח וחברת הרכבת  -  11.2  מיליארד ש"ח. לכל  חברה  תינתן הרשאה  תקציבית  כללית על הפרויקטים שהוקצו  לה בהחלטה  זו  כולל היבטי התכנון, התכנון  המפורט וההפקעות.  הסכמי הפיתוח עם החברות יכללו הוראה לפיה  60 יום טרם יציאה למכרז במסגרת החלטה זו, יביאו  החברות  באמצעות  המנהלה (ראה  סעיף  28 להלן)  את  פרטי  ההתקשרות המוצעת  לעיון  ועדת ההיגוי  (ראה  סעיף  31 להלן). כל  חבר  בוועדת ההיגוי  יוכל  להסיג על נשוא הפנייה בפני  ועדת השרים  (ראה  סעיף 30 להלן), אשר תכריע  בעניין בתוך  14  יום  ממועד קבלת המלצת  ועדת  ההיגוי בנושא.  הסכמי הפיתוח עם החברות יעודכנו  בהתאם להחלטה זו תוך מתן התחייבות לכך שלגבי כל שינוי בפרויקטים   או  בתקציב  שיועמד  לרשות  החברות במסגרת  זו  יהיה בתיאום עם החברות, בכפוף  לכל דין,   לרבות  הדין  לעניין  השתחררות   הממשלה מהתחייבויות. במקרה של מחלוקת יכריע בעניין ראש הממשלה. בהסכם הפיתוח ייקבע כי משרד האוצר יקצה את  תקציב  המזומן  לחברות בהתאם  לקצב  הביצוע בפועל החל משנת 2010.
 
7. 
לכלול  את  הפרויקטים שיבוצעו במסגרת החלטה  זו במסגרת  תוכנית  הפיתוח  של משרד  התחבורה  כפי שתאושר  מעת לעת על ידי הממשלה, ולקבוע שהתקציב השנתי הדרוש למימושם יקדם למימון שאר הפרויקטים התחבורתיים, העירונים והבין-עירונים, אשר אושרו ויאושרו  במסגרת תוכנית הפיתוח של משרד התחבורה מבלי  שיהיה בכך כדי לפגוע בתוכניות אלו.  ועדת השרים  תוסמך  לעדכן את תקציב הפרויקטים  בהתאם לעלות   בפועל  ובלבד  שמסגרת  התקציב   הכללית לתוכנית תשמר.

8. 
להנחות  את  משרד  האוצר ליצור  מיידית  תוכנית תקציבית  ייעודית  למימוש החלטה זו,  לתקצב  את מלוא  עלות התוכנית, הממומנת מתקציב המדינה לפי הטבלה   המובאת  בסעיף  9  להחלטה  זו,  בהרשאה להתחייבולתקצב  את  המזומנים  הנדרשים  ממנה בהתאם  לקצב ההתקדמות בפועל, לרבות שימוש  בקרן המע"מ. קיצוץ פרויקטים המופיעים בהחלטה זו יהיה רק  בהחלטה  מפורשת  וספציפית של  הממשלה  לגבי הפרויקט עליו יחול הקיצוץ.

9.  טבלת הפרויקטים לביצוע

10.
להנחות  את  משרד התחבורה להשלים  מתקציבו  את סלילת כביש 31 מצומת שוקת ועד ערד.

11.
להציע לחברת חוצה ישראל והחברה הלאומית לדרכים (להלן:  "חברות  התשתית") בתנאים כפי  שייקבעו בין  החברות לבין שר התחבורה, לתכנן ולבצע  את הפרויקטים  כפי שמפורט בטבלה לעיל. על  מסילות הרכבת הנמצאות בתהליך תכנון לאפשר תנועת רכבות במהירות  200-150  קמ"ש,  וסטנדרט  הבנייה  של הכבישים יהיה בסטנדרט תקני.

12.
להנחות  את משרדי התחבורה והאוצר ובשיתוף חברת חוצה ישראל לבדוק אפשרות מימון והפעלה באמצעות המגזר  הפרטי  של  הקטעים הצפוניים,  כולם  או חלקם,  של כביש חוצה ישראל. במידה ואפשרות  זו לא תצלח בתוך שנה ממועד החלטה זו, פרויקט חוצה ישראל  הצפוני  יידון  בוועדת  השרים  המוגדרת בסעיף  30  להחלטה זו. במקביל לכך,  תחל  חברת חוצה ישראל בתכנון ובקידום הפרויקט.

 13.
לקבוע  כי  ככלל יחולק התקציב  לתכנון,  תכנון מפורט  והפקעות  המופיע בטבלה בסעיף 9,  באופן שווה  בין  חברות התשתית, למעט אם תחליט  אחרת ועדת השרים שמוקמת כאמור בסעיף 30 להחלטה זו.

14.
על  מנת  לאפשר  הפעלה מיטבית של  רשת  הרכבות ולקצר  זמני  נסיעה יקדם משרד  התחבורה  תכנון סטטוטורי  של  המסילה הרביעית  באיילון.  סיום התכנון  הסטטוטורי  לא  יעלה על תקופה  בת  16 חודשים בהתאם לקביעת ראש הממשלה.

15.
להציע  לחברת  רכבת ישראל בתנאים כפי  שייקבעו בין  החברה  לבין שר התחבורה,  להעניק  שירותי ייעוץ  לחברות התשתית בתהליך התכנון וההקמה של מסילות  הרכבת  שבאחריותה, לפי הצורך. כמו  כן תמסור רכבת ישראל את כל המידע שבידיה, תכניות, אומדנים  וכד' לחברות התשתית בכל הקשור לקידום הפרויקטים  שבתוכנית,  וכן תאפשר  לחברות  אלה לעשות  שימוש בחוזים שנחתמו על ידי חברת  רכבת ישראל עם ספקיה, ככל שיידרש.

16.
קרקע  שתיועד להקמת מסילות רכבת לפי החלטה  זו יראו  אותה  כקרקע הנכללת בהסכם המקרקעין  בין חברת הרכבת לרשות מקרקעי ישראל. עד סיום ההקמה ייחתם  חוזה  הקובע את נהלי הקבלה והמסירה  של הפרויקט  בסיומו  בין חברות התשתית לבין  חברת רכבת ישראל.

17.
להטיל  על  שר התחבורה לפעול לשינוי חוק  כביש ארצי  לישראל, התשנ"ה1994-, ככל שיידרש לביצוע החלטה זו.

18.
חברות  התשתית, בתנאים כפי שייקבעו בין החברות לבין  שר  התחבורה, יאפשרו דרכי גישה  מנקודות היישוב   הקרובות  לתחנות  הרכבת  שתוקמנה  או להתאים  את  דרכי הגישה הקיימות,  כולל  במידת הצורך  בשטח  העירוני, כך שתתאפשר גישה  מהירה ונוחה אל התחנות ומהן.

19.
להטיל על שר התחבורה להציג לממשלה בתוך 30 יום מאישור  החלטה  זו תכנית פעולה מפורטת  לסלילת מסילת  עכו כרמיאל ומסילת העמק. כמו כן  להטיל על  החברה  הלאומית לדרכים להשלים  את  התכנון המפורט  לביצוע,  לקדם את מסילת עכו -  כרמיאל ואת  מסילת העמק ולהנחות את משרד האוצר להקצות לשם  כך  הרשאה להתחייב בסך 6.8  מיליארד  ש"ח לחברה הלאומית לדרכים, כל זאת באופן מיידי.

20.
להציע לחברה הלאומית לדרכים ולחברת רכבת ישראל בתנאים   כפי  שייקבעו  בין  החברות  לבין  שר התחבורה,  לבחון במשותף תוואים חלופיים לתוואי המסילה  המתוכננת  לאילת בתמ"א 23 במגמה  שמשך הנסיעה  ברכבת  מת"א לאילת לא יעלה על  שעתיים וחצי.  החברה הלאומית לדרכים וחברת רכבת ישראל תגשנה  לצוות  ההיגוי,  כאמור  בסעיף  32,  את המלצותיהן  עד סוף שנת 2010. ההמלצות  תכלולנה התייחסות  לשימושים  ברכבת (נוסעים  ומטענים), עלויות  הקמה והפעלה ומשך הנסיעה. בהתאם לקבוע בסעיף 3 לעיל, מומלץ שכחלק מהליך הבחינה תיערך היוועצות  מוקדמת  עם  המועצה  הארצית  לתכנון ובניה.  המועצה הלאומית לכלכלה בשיתוף עם משרד התחבורה,   משרד  האוצר,  רכבת  ישראל   החברה הלאומית  לדרכים  וחברת  נמלי ישראל  תבחן  את ההשפעות הכלכליות של הפרויקט המתוכנן.

21.
רשות  החברות  הממשלתיות  תבחן אם  ישנו  צורך לשנות  את  מטרות החברות הממשלתיות  המאוזכרות בהחלטה זו, על מנת לאפשר את ביצוע ההחלטה. ככל שיידרש   שינוי   כאמור,   לפי   חוק   החברות הממשלתיות,  תשל"ה1975-,  תובא לאישור  הממשלה החלטה  לשינוי מטרות החברה ובמידת הצורך תכונס אסיפה כללית לשינוי מסמכי היסוד של החברה.

22.
קביעת  הפרויקטים  שיבוצעו על ידי  חברת  חוצה ישראל תיעשה בהתחשב ובשים לב לסמכויות הנתונות על  פי  חוק לחברה זו לגבי כביש  ארצי  לישראל ובפרט סמכויותיה כגורם מפקח.

חברת רכבת ישראל

23.
לקבוע כי חברת רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות  מעבר להתחייבותה במסגרת תכניות  הפיתוח המאושרות  שלה,  כאמור  בהחלטת  הממשלה.  המשך פיתוח רשת המסילות, מעבר למאושר בתוכנית החומש או  שנכלל בהחלטה זו, יוטל על חברות  ממשלתיות אחרות  העוסקות  בהקמת  תשתית על פי החלטת  שר התחבורה.

24.
להציע  לחברת  רכבת ישראל בתנאים כפי  שייקבעו בין  החברה  לבין שר התחבורה,  להיערך  לאספקת ציוד  נייד כך שביום העברת הפרויקטים  מהחברות המבצעות, החברה הלאומית לדרכים או חוצה ישראל, לחברת  רכבת  ישראל,  יהיה ברשות  רכבת  ישראל הציוד  הנייד הדרוש להפעלת סדירה של הקו. חברת רכבת  ישראל  רשאית  להתקשר עם  ספקיות  הציוד הנייד  ברכישה  או בחכירה, ורשאית לקבל  מימון מהספקים  על מנת להקדים את מועדי מסירת  הציוד תוך   מתן   התחייבות  בגין  התזרים   העתידי. ההתקשרות תכלול גם חוזי תחזוקה.

 25.
להציע  לחברת  רכבת ישראל בתנאים כפי  שייקבעו בין  החברה  לבין שר התחבורה, לבצע  את  תכנית חשמול הרכבת (תת"ל 18) כך שתאפשר הפעלת הקווים הנדרשים.  חברת רכבת ישראל תציג לוועדת ההיגוי תכנית  פעולה  מפורטת למימוש תכנית זו בתוך 90 יום ממועד החלטה זו.

26.
חברת  רכבת ישראל תוסמך לפרסם מכרזים,  שהיקפם עד  250  מלש"ח, במסגרת החלטה זו באישור  ועדת ההיגוי.

ניהול התכנית

27.
להטיל  על שר התחבורה ועל שר האוצר להוביל  את יישום  החלטה  זו.  שרים אלה  מוסמכים,  במידת הצורך,  לבצע התאמות לשם ביצוע החלטה זו במגמה לענות  על  צרכי המשק והתחבורה,  וזאת  באישור ועדת השרים המוגדרת בסעיף 30.

28.
לצורך  כך תוקם במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מינהלה  אשר  תהיה אמונה על הניהול  השוטף  של הפרויקטים   וקידומם   בהתאם  ללוחות   הזמנים המוגדרים   ובמסגרת  העלויות  הנתונות.  מנכ"ל המשרד  ימנה  ראש  מינהלה בדרגת  סמנכ"ל  מקרב עובדי  משרדו, על פי המקובל. ראש המינהלה יוכל להסתייע בעבודתו ביועצים חיצוניים ככל שיידרש, ובכפוף  לאישור  מנכ"ל משרד  התחבורה.  תפקידי המינהלה יכללו:

א.  אישור  תכניות  העבודה  של  חברות  התשתית ובדיקתן מעת לעת כולל התאמות במידה ונדרש.

ב.  וידוא  כי  חברות התשתית  עומדות  בתכניות העבודה המאושרות.

ג.  בקרה   על  עמידה  בלוחות  הזמנים   שקבעה הממשלה.

ד.  הצבעה  מבעוד מועד על חסמים צפויים לביצוע החלטה זו וקידום דרכים להסרתם.

ה.  תיאום וסנכרון בין הגופים השונים.

ו.  ביצוע  כל  תפקיד נוסף שיוטל עליה על  ידי מנכ"ל משרד התחבורה במסגרת תכנית זו.

29.
להנחות  את המינהלה לעדכן אחת לרבעון את  ועדת השרים,  או  בהתאם לבקשת אחד  מהחברים  בוועדת ההיגוי,  לגבי קצב התקדמות הפרויקטים  השונים, אומדני  עלותםוחסמים או סיכונים שטרם  ניתן להם מענה ויכולים לעכב או לייקר את הפרויקט.

30.
להקים  ועדת שרים בראשות ראש הממשלה ובהשתתפות שרי  התחבורה  והבטיחות בדרכים, האוצר  והפנים לצורך  ליווי,  גיבוי וביצוע מעקב  ובקרה  אחר יישום  החלטה זו. שר התחבורה והבטיחות  בדרכים יכהן כממלא מקום יושב ראש ועדת השרים.

31.
להקים  ועדת היגוי משותפת למשרדי ראש  הממשלה, התחבורה,  האוצר  והפנים לסיוע ביישום,  במעקב ובבקרה של התוכנית, ובהסרת חסמים. צוות הוועדה יכלול  את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל  משרד התחבורה,  הממונה  על התקציבים  במשרד  האוצר, החשב  הכללי  במשרד האוצר וראש  מינהל  התכנון במשרד  הפנים.  בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל  משרד ראש  הממשלה,  ומנכ"ל  משרד התחבורה  ירכז  את עבודת  הוועדההחלטות  הוועדה  יתקבלו  ברוב קולות.  נציג המשרד להגנת הסביבה יוזמן כמשקיף קבוע לנושאים הקשורים למשרדו.

32.
תפקידי  ועדת  ההיגוי להמליץ בפני שר  התחבורה והבטיחות בדרכים ושר האוצר בנושאים הבאים:

א.  קביעת מדיניות ההתקשרות עם החברות המנהלות (החברה  הלאומית לדרכים, חוצה ישראל, רכבת ישראל) ומימון עבודתן, לרבות התקשרות מראש עם החברות על סך עלות הפרויקט.

ב.  טיפול  בהסרת  חסמים המעכבים  את  התקדמות ביצוע הפרויקטים.

ג.  עקרונות  לגיוס מימון גישור על סמך  הסכמי ההתקשרות שייחתמו, במידת הצורך.

ד.  קביעת  מדיניות ההסדר בין החברות  המבצעות את התשתית המסילתית לבין רכבת ישראל.

ה.  לאפשר   לצוותלצורך  יישום  החלטה  זו, להסתייע  ביועצים חיצוניים, בספקי  שירותי תכנוןהנדסה,  ניהול  פרויקטים,  כלכלה, ובקרה  ככל  שיידרש בסכום של עד 10  מלש"ח לשנה בשנים 2020-2010 

 33. כל  משרד  החבר בוועדת ההיגוי רשאי  לערער  על החלטות  שרי  התחבורה והבטיחות בדרכים  והאוצר בפני  ועדת  השרים  בתוך 7 ימים  באמצעות  השר שבראשו. ועדת השרים תכריע בעניין בתוך 14 ימים מהגשת ערר כאמור.

34.
להקים  ועדת משנה לוועדת ההיגוי, אשר תבחן  את מיקומן  של  תחנות הרכבת וכן אפשרויות  לפיתוח מסחרי  ותעשייתי  סביב  תחנות  הרכבת  המוצעות בהתאמה  לעקרונות התכנון שבתמ"א 35 וכן בהתאמה לתכנון  מחוזי  ומתארי מקומי. ייקבע  כי  יו"ר הוועדה  יהיה נציג מינהל התכנון וכי צוות ועדת המשנה   יכלול  את  נציגי  הוועדות   המקומיות הרלוונטיותנציג מנהל התכנון, משרד  התחבורה והבטיחות  בדרכים,  המשרד להגנת הסביבה,  משרד התעשייה,  המסחר  והתעסוקה, נציג משרד  האוצר, ונציגי  כל  חברות התשתית המתכננות  והמבצעות. ועדת  המשנה  תזמין  לדיוניה  משרדים  ונציגים נוספים  ככל שתמצא לנכון. המלצות הוועדה יובאו לאישור שר התחבורה והבטיחות בדרכים.

35.
להנחות את  המועצה הלאומית לכלכלה במשרד  ראש הממשלה  ללוות את הצוות, ככל שיידרש, בניתוחים כלכליים. לשם כך תיעזר המועצה הלאומית לכלכלה, במידת הצורך, ביועצים חיצוניים, במסגרת התקציב שהוגדר בסעיף 32(ה) להחלטה זו.

36.
ההתקשרויות  והמינויים  שלפי ההחלטה יהיו  לפי דיני המכרזים